Clannadiin
tutuistuin ensin piirrettynä, koska internet siihen kannusti. Näytti
aluksi ihan geneeriseltä kouluhaaremilta, jota se teknisesti olikin.
Mutta se tarjosikin jotakin uutta muiden seassa. Clannadista tulikin
ehdoton ykköslempisarjani, mutta en siitä aio selittää enempää,
sillä Tounis sen on tehnyt jo.
(Mutta katsokaa se oikeasti – myös After Story. After Story ei ole
mikään perään liimattu jatkokausi, vaan oikeasti olennainen osa
sarjaa!) Tämän vuoksi tulikin tutustuttua myös mangaan ja
alkuperäisteoksena Keyn, joka on tuttu muun muassa myös Airista ja
Kanonista, visual noveliin. Minulle varoiteltiin ja sain itsekin
huomata, että kyseessä on aika pitkä teos – kuulemma ihan visual
noveleista sitä ihan pisintä luokkaa.
Eihän se pituus
sitten minua haitannut, vaikka kaikki löytämäni routet luinkin.
Olinhan niin rakastunut sarjaan. Pitkä tarina sallii hahmoille
paljon syvemmän esittelyn lukijalle ja tarinan voi kertoa tarkemmin.
Pituus sallii myös minun lukijana vielä paremmin kiintyä hahmoihin
ja tarinaan. Nämä pitkän tarinan edut ovat varmasti kaikille
tuttuja, jotka ovat vertailleet kirjojen ja niiden elokuvasovituksia.
Visual novelin luettuani siis Clannadista tuli yhä rakkaampi sarja!
Tounis on oikeassa siinä, että visual novelien pituutta ei rajoita mikään samalla tapaa animeilla. Visual novelin ei tarvitse mahtua yhden animekauden 12 jaksoon tai edes useampaan kauteen. Clannadin animesovitus pitikin sovittaa peräti 47 jaksoon, josta 23 on ensimmäistä kautta ja 24 After Storya. Silti visual noveliin menee varmasti ainakin triplasti tuon koko animen 47*24min verran. Minähän sitä sitten luin sitä pitkin kesää kaksituhattajotain. Tällaisessa pitemmässä ajassa teoksesta tulee jotain harrastukseen verrattavaa. Lyhytaikainen tapa, jos ei muuta. Teokseen kykenin kiintymään paremmin kuin melkein mihinkään kirjalliseen teokseen olen kiintynyt. Ainoastaan Potterit taitaa mennä edelle, mutta siitäkään en ole aina varma.
Tounis on oikeassa siinä, että visual novelien pituutta ei rajoita mikään samalla tapaa animeilla. Visual novelin ei tarvitse mahtua yhden animekauden 12 jaksoon tai edes useampaan kauteen. Clannadin animesovitus pitikin sovittaa peräti 47 jaksoon, josta 23 on ensimmäistä kautta ja 24 After Storya. Silti visual noveliin menee varmasti ainakin triplasti tuon koko animen 47*24min verran. Minähän sitä sitten luin sitä pitkin kesää kaksituhattajotain. Tällaisessa pitemmässä ajassa teoksesta tulee jotain harrastukseen verrattavaa. Lyhytaikainen tapa, jos ei muuta. Teokseen kykenin kiintymään paremmin kuin melkein mihinkään kirjalliseen teokseen olen kiintynyt. Ainoastaan Potterit taitaa mennä edelle, mutta siitäkään en ole aina varma.
Kuin miljoonassa muussakin haaremisarjassa - mennään kouluun! Eikä sulta kysytä |
Pottereista
päästään samaistumiseen. Jokainen kirjoja lukenut fantasioi
jossain vaiheessa Tylypahkan velhokoulussa käymisestä ja lukija
kuvitelmillaan samaistuu hahmoihin. Tai sitten ei samaistu, mutta
haluiaisi. Clannad tuottaa samaistumisen eri tavalla, joka
yhdistääkin monia muitakin haaremi- visual noveleita. Varsinaisesti miespäähenkilöä tyttöjen keskellä ei ole, vaan se olet sinä,
pelaaja. Tarinankerronta tapahtuu minäkertojan avulla, jonka
henkilöhahmona on tämä miespäähenkilö eli sinä, ja hahmot
puhuvat sinulle jonkun muun jäbän sijasta. Päähenkilön nimen
sijasta tekstissä mainitaan lukijan antaman nimi, mutta
ääninäyttelyssä sen sijaan on tyydytty viittaamaan animestakin
tuttuun Tomoya Okazakiin.
Animessa
tällaisen toteuttaminen ei olisi mahdollista. Ainakaan sellaista
kukaan animaatiostudio ei olisi kyllin hullu tuottamaan. Tällainen
immersio toisaalta myös syventää pituuden aiheuttamaa kiintymistä.
Kun lukijalle tehdään helpoksi itsensä kuvittelemisen tarinan
tapahtumiin, hän sen kyllä tekee halutessaan ja teokseen
kiintyessään. Clannad on minusta tässä erityisen hyvin onnistunut
johtuen aiemmin mainituista seikoista. Joku voi kuitenkin olla eri
mieltä mitä samaistuminen tarkoittaa, mutta toivottavasti tästä
tulee ilmi mitä tarkoitan tässä.
Clannad nosti kiinnostusta yleensä visual noveleihin sen verran, että jaksoin tutustua Nitroplussan Saya no uta (suom. Sayan laulu) -nimiseen teokseen. Tässä Gen Urobuchin käsikirjoittamassa tarinassa päähenkilö on päähänsä iskun onnettomuudessa, jonka vuoksi hän näkee kaiken ennen niin ihanan maailman hirveänä. Päähenkilön aistit saavat ympäristön kaikki asiat: ihmiset, huonekalut ja ulkoilman maisemat, näyttämään niin kuin ne olisi tehty ihmisten sisäelimistä. Eikä vain näyttämään, vaan myös haisemaan, tuntumaan ja maistumaan. Kuitenkin eräänä päivänä hän tapaa tytön nimeltä Saya, joka ei olekaan muiden ihmisten lailla kauhuelokuvien hirviö, vaan nuorennäköinen ja suloinen.
Ihmetyksen määrä oli suuri miksi hän tällainen oli ja kuten arvata saattaa tarinasta tuli hirmuisen mielenkiintoinen. Saya no uta ei varmasti toimisi animena tietyistä myöhemmin mainittavista jutuista johtuen, vaikkakin viime vuonna animesovituksesta vääriä huhuja internetissä olikin.
"Kiva tietää näin kolmelta aamuyöstä" Saya no utan tapaan |
Koska Clannad on
teoksenakin pitkä, on siinä suuri määrä lukijan tehtäviä
valintoja tarinan etenemisen suhteen. Loppuja on tällöin aika monta
eikä kaikkia voi saada animesovitukseen ilman, että saadaan aikaan
Yosuga no soran
kaltaista (tai pahimmillaan jopa School Daysin tapaista) sotkua. Myönnän kuitenkin, että Clannadissa eri reittien
tarinoista suurimmat osat saatiin onnistuneesti käsiteltyä, koska
Clannadista on nähtävissä selkeästi se pääreitti, josta
päästäänkin After Storyyn. Clannad ei kuitenkaan erilaisen
tarinan kasaamisen vuoksi voi olla animena ja visual novelina samalla
tavalla hieno teos. Molemmat ovat ihania, mutta minusta eri
tavoillaan.
Saya no utassa sen sijaan minusta eri reitit ovat enemmän tasa-arvoisia. Vaikkakin kaikki teoksen lukeneet tietävät, että se kliimaksisin loppu otettaisiin käyttöön hypoteettisessa animesovituksessa, ei samanlaista temppua voi tämän kohdalla tehdä, joka Clannadin animea sovittaessa tehtiin eri reittien kanssa. Saya no utan eri reitit sulkevat toisensa selkeästi pois. Enkä minä voisi millään valita, mikä reiteistä on ihanin. Jotta Saya no utasta saataisin toimiva animesovitus, tulisi tehdä jokaisesta reitistä oma animensa. Mielestäni Saya no utan kaikki reitit ja loput ovat aivan liian hienoja, että yhtäkään voisi jättää pois.
Saya no utassa sen sijaan minusta eri reitit ovat enemmän tasa-arvoisia. Vaikkakin kaikki teoksen lukeneet tietävät, että se kliimaksisin loppu otettaisiin käyttöön hypoteettisessa animesovituksessa, ei samanlaista temppua voi tämän kohdalla tehdä, joka Clannadin animea sovittaessa tehtiin eri reittien kanssa. Saya no utan eri reitit sulkevat toisensa selkeästi pois. Enkä minä voisi millään valita, mikä reiteistä on ihanin. Jotta Saya no utasta saataisin toimiva animesovitus, tulisi tehdä jokaisesta reitistä oma animensa. Mielestäni Saya no utan kaikki reitit ja loput ovat aivan liian hienoja, että yhtäkään voisi jättää pois.
Ihana Saya melkein yhtä ihanassa eteisessäsi |
Visual novel
formaattina antaa mahdollisuuden myös käyttää mielikuvitusta.
Visual novel kyllä antaa lukijalle kuvia hahmoista ja tapahtumista
ja ääninäyttelyn (kuulemma sitäkään ei aina), mutta lukijalle
jää tilaa kuvitella tapahtumat liikkeessä. Tämä on ehdoton
visual novelin vahvuus, mutta myös mahdollistaa Saya no utan
kaltaisen teoksen esittämisen.
Saya no uta on kaikkea muuta kuin kaunis. Tällä en nyt kuitenkaan tarkoita, että se on huonosti piirretty. Ketään ei oikeasti kiinnostaisi katsella kummia sisäelinhirviöitä murisemassa yhtä inhottavan ympäristön keskellä koko ajan ja joka jaksossa! Tämä kuitenkin yllättävästi ei haitannut Saya no utaa visual novelina. Saya no utassa pystyi kuvittelemaan itsensä sisäelinmaailman keskelle ilman, että ärsytti touhu.
Animessa sen sijaan vaadin kivoja maisemia ja yleensäkin kivaa katseltavaa, kun visuaalinen tapa esittää tarina kuitenkin on. Visual novel antaessaan luvan ajatella tapahtuma itse antaa myös mahdollisuuden keskittyä itse tarinaan ilman, että mitkään ympäristön iljetyksen visuaalisessa muodossa olisi häiritsemässä koko ajan.
Saya no uta on kaikkea muuta kuin kaunis. Tällä en nyt kuitenkaan tarkoita, että se on huonosti piirretty. Ketään ei oikeasti kiinnostaisi katsella kummia sisäelinhirviöitä murisemassa yhtä inhottavan ympäristön keskellä koko ajan ja joka jaksossa! Tämä kuitenkin yllättävästi ei haitannut Saya no utaa visual novelina. Saya no utassa pystyi kuvittelemaan itsensä sisäelinmaailman keskelle ilman, että ärsytti touhu.
Animessa sen sijaan vaadin kivoja maisemia ja yleensäkin kivaa katseltavaa, kun visuaalinen tapa esittää tarina kuitenkin on. Visual novel antaessaan luvan ajatella tapahtuma itse antaa myös mahdollisuuden keskittyä itse tarinaan ilman, että mitkään ympäristön iljetyksen visuaalisessa muodossa olisi häiritsemässä koko ajan.
Onneksi tämä teos näyttää paremmalta animesovituksena |
Haluaisin lukea
visual noveleja enemmän, koska pidän niistä ihan formaattina
aiemmin mainituista syistä. Ihanuutta ja hankaluutta aloittaa
samanaikaisesti on juurikin tuo pituus. Hassua se kyllä on.
Onneksi visual novelin kuitenkin voi pausettaa ja jättää kesken paljon luontevammin kuin esimerkiksi animen. Pysäytyksen voi lukija halutessaan tehdä vaikka seksikohtauksen ajaksi esimerkiksi puuhatakseen jotain muita juttuja. Samaiset kohtaukset voi myös skippailla visual novel -muodossa varsin näppärästi. Paljastan nyt, että seksikohtauksilla ei oikeasti ole paljon juonellista merkitystä useimmiten tai sitten niille on vähän huono selitys.
Onneksi visual novelin kuitenkin voi pausettaa ja jättää kesken paljon luontevammin kuin esimerkiksi animen. Pysäytyksen voi lukija halutessaan tehdä vaikka seksikohtauksen ajaksi esimerkiksi puuhatakseen jotain muita juttuja. Samaiset kohtaukset voi myös skippailla visual novel -muodossa varsin näppärästi. Paljastan nyt, että seksikohtauksilla ei oikeasti ole paljon juonellista merkitystä useimmiten tai sitten niille on vähän huono selitys.
PS. Tiedän kyllä
animen edut tarinan ja teoksen esityksessä, mutta halusin nyt vain
osoitella visual novelien hyviä puolia vertaen animaation.
EDIT: Ei hitsi olenhan mä pelannut muitakin visual noveleita. Muistan pelanneeni sen deittipelin, jossa oli Hatsune Miku. Noh kai tekstin idea toimii silti.
EDIT: Ei hitsi olenhan mä pelannut muitakin visual noveleita. Muistan pelanneeni sen deittipelin, jossa oli Hatsune Miku. Noh kai tekstin idea toimii silti.
Linkkejä:
Clannad Visual novel databasessaSaya no uta Visual novel databasessa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti